Bertsio hau ez da ordenagailu guztiekin bateragarria. Horregatik, googledocs, scrib eta testu lauz eskaintzen dizuegu. Zuzen ikusi ezin baduzu, egin klik hemen jarduera guztiak googledoc bidez ikusteko edo deskargatzeko.
ILARGIA, LURRA ETA EGUZKI SISTEMA
|
JARDUEREN ORDENA:
- 1 Zerura begira.
- 2 Ilargi faseak.
- 3 Landareak eguzkiarekin eta eguzkirik gabe.
- 4 Grabitatea.
- 5 Urtaroen Memory-a.
- 6 Gasezko Kohetea.
- 7 Gaua eta eguna.
- 8 EUREKA! Zientzia museora irteera.
- 9 Non zaude Ilagi? Ipuina.
IZENBURUA
|
6.1 ZERURA BEGIRA
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
LURRA: Lurra eguzki-sistemaren hirugarren planeta da. Bizia duen bakarra da, eta satelite natural bat du, Ilargia. Lurrak Eguzkiari birak ematen dizkio. Lurra, gainerako planetak bezala, bi higidura nagusiren mendean dago, errotazio higiduraren eta translazio higiduraren mendean, hain zuzen. Lurrak bere ardatzaren gaineko jira osoa egiteko (errotazioa) 23 ordu, 56 minutu eta 4 segundo behar izaten ditu (egunaren iraupena). Halaber, Eguzkiaren grabitazio indarrak erakarrita, Lurrak segundo bakoitzeko 29,8 km egiten ditu Eguzkiaren inguruko orbita eliptikoan zehar (translazioa), eta 365,25 egun behar ditu itzuli osoa egiteko (urtearen iraupena). Lurraren bi higidura horien planoek 23°27´-ko angelua eratzen dute, ekliptikaren angelua deitua. Planetaren errotazioak sortzen duen indar zentrifugoa dela eta, Lurrak esfera baten eitea du, zapalagoa Ipar eta Hego buruetan Ekuatore aldean baino.
ILARGIA: Ilargia (aitzineuskaraz: *(h)iL(e)-argi[3]) Eguzki-sistemaren bostgarren sateliterik handiena eta Lurraren satelite bakarra da, honen inguruan biraka dabilena. Ilargia eta Lurraren artean, batez beste, 384.400 km daude[1]. Urtero distantzia hau 3.82±0.07cm hazten da, hala ere, erratioa ez da konstantea.[4] Orbita eliptikoa du: distantziarik txikiena -perigeoa- 356.000 kmkoa da eta handiena -apogeoa- 406.000koa. Ilargia Lurretik lau modu desberdinetan ikus daiteke. Modu bakoitzak aldi izena jaso du. Ilargialdiek Ilgora, Ilbehera, Ilberria eta Ilbetea dute izena[5]. Lehen alditik laugarrenera 27 egun, 7 ordu, 43 minutu, eta 11,47 segundo pasa behar dira.
IZARRAK: Izar bat plasmazko gorputz esferiko handia eta trinkoa da, bere erdigune beroan fusio nuklearra mantentzeko bezain handia dena. Fusioa da izarrek beren kanpo geruzetatik etengabe kanporatzen duten energiaren iturburu. Hidrogenoa eta helioa baino astunago den ia gai guztiak izarretako erdigunean sortzen dira. Izar taldeek galaxiak sortzen dituzte eta unibertsoko argizagi nagusiak dira. Lurretik hurbilen dagoen izarra Eguzkia da eta Lurraren energia iturri nagusia, argia barne. Honek 1026 watt inguru (ehun koatrilioi watt) igortzen ditu.
EGUZKIA: Eguzkia edo ekia (aitzineuskaraz: *egu(n)-ki[1]) eguzki-sistemaren erdian dagoen izarra da, eta guregandik hurbilen dagoena. Eguzki-sistemako planetek, lurra barne, eguzkia orbitatzen dute, baita asteroide, meteoroide, kometa eta beste hainbat objektuk ere. Lurrean bizitzarako energi-iturri nagusia da eguzkia, bertan bizidun autotrofoek, fotosintesiaren bidez, argi-izpien bitartez bidaltzen digun energia ekoizten baitute. Eguzkia sekuentzia nagusiko izar bat da, batezbesteko izarra baino pixka bat handiagoa eta beroagoa baina erraldoi urdina baino askoz txikiagoa. Eguzkiak 10.000 milioi urteko bizialdia du, eta duela 5.000 milioi urte sortu zen, nukleokosmokronologiaz zehaztu denez. Bere bizialdiaren erdian dago, beraz. Ekiak Esne Bidea orbitatzen du, galaxiaren erditik 25.000 - 28.000 argi-urteko distantziara, bira bat 226 milioi urtetan osatuz. Galaxiarekiko orbita-abiadura 217 km/s-koa da, hau da, argi-urte bat 1400 urtetan burutzen du.
PLANETA: Planeta, izar baten inguruan itzulika dabilen gorputz gotor masa handikoa, berezko argirik ez eta fusio nuklearraz energiarik sortzen ez duena. Oraintsuraino, bederatzi planeta baizik ziren ezagutzen, eta eguzki-sistemaren barruan horiek guztiak. Beste hirurogei-bat aurkitu izan dira 2001. urtetik hona gure eguzki-sistematik kanpo. Hauexek dira gure eguzki-sistemako zortzi planetak, Eguzkitik hurbilen dagoenetik urrunen dagoenerainokoan:
Planeta telurikoak edo barneko planetak dira lehen laurak; hurrengo lauak planeta jobiarrak. Hurren biribilak dira planeten orbitak, Merkuriorena izan ezik. Plano bertsuan daude eta eguzkiaren inguruan norako berean egiten dute itzulika. Eguzki-sistemako planeta guztien izenak, Lurrarena izan ezik, Erromatarren jainko-izenetatik hartu izan ziren; jainko-izenez eta mitologia klasikotik izendatzen ohi dira, halaber, ilargi eta planeta txikiak ere.
ASTEROIDEAK: Asteroideak espazioan zehar dauden gorputz solido eta forma irregularrekoak dira, planetak baino txikiagoak. Lurretik ikusita, izarrak dirudite. Horregatik,John Herschelek izen hori eman zien. Ezagutzen diren asteroide gehienak Marte eta Jupiter artean biraka ari dira asteroide gerrikoa deitzen den gunean. Piazzi italiar astronomoak 1801ean lehena aurkitu zuenetik (Zeres asteroidea), beste hiru bat mila asteroide aurkitu dira, eta urtero aurkitzen dira gehiago. Asteroide horietako handiena Zeres bera da, 930 kilometroko diametroarekin. Hurrena Pallas asteroidea da, 552 kilometrorekin, eta Vesta asteroidea, 521 kilometrorekin. Dena den, Zeres asteroidea, gaur egun, planeta nanotzat jotzen da.
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Lehenik eta behin galderak egingo dizkiegun haurrei unibertsoaren berri zer dakiten jasotzeko. Ondoren, ateratzen diren elementuen errepasoa egingo da eta zenbait elementu berri ere erakutsiko dizkiegu.
Elementuok DIN A4 formatuko orrialdetan aurrez marraztuta banatuko dizkiegu eta beraien lana margotzea izango da. Gero, moztu eta plastifikatu egingo ditu irakasleak.
Haurrekin muralean itsatsiko ditugu astroak, haien izena azpian (letra larriz) dutelarik.
Murala gelan zintzilikatua egongo da sekuentzia guztia amaitzen denera arte. Murala osatu eta hurrengo egunetan, maiz samar desitsatsiko dira astroak eta berriro itsasteko eskatuko zaie haurrei.
| ||
METODOLOGIA
|
Jarduera honetan metodo zientifikoa erabiliko da. Haurrei galderak egingo zaizkie aurrez dituzten informazio eta hipotesi guztiak biltzeko. Hipotesiotan oinarrituta, taldeari azalpen zabalagoa emango zaio. Behin hori eginda, materialen aurkezpena egingo da (denak ezagutzen dituztela ziurtatzeko). Ondoren, material guztia prestatu eta astro bakoitzaren kokapenaren inguruko galderak eginaz osatuko da murala.
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentua ulertu duten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, tarteka astroak desitsatsi eta beraien lekuan jartzeko eskatuko zaie haurrei.
|
IZENBURUA
|
6.2.ILARGIAREN FASEAK
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Ilargia:
Izarrak: Eguzkia:
Lurraren translazio eta errotazio mugimendua
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
Behaketa eta azalpena: Haurrek aurrez, liburu batean egunero ilargiaren forma desberdinak marraztu behar dituzte. Hauetan ze forma desberdin agertzen diren behatu eta hauei buruzko azalpena emango zaie. Ze lau fase desberdin bereizten diren azalduz.
Aurre ezagutzak: Ilargiaren egoera desberdinak behatu ondoren hauei buruz zer dakiten galdetu.
Irakaslearen azalpena: Jarduerarekin hasi aurretik, irakasleak ilargi faseen nondik norakoa azalduko die. Eguzkiak duen garrantzia fase desberdin horietan eta ilargia nola mugitzen den azalduz. Honetarako laborategian dugun aparatua erabiliko dugu, ilargia, lurra eta eguzkia irudikatzen dituena.
Esperimentazioa: Azalpen teoriko eta bisualak eman ondoren, haurrek ekingo gailetarekin esperimentatzera ekingo diote. 4 pertsonako taldeak izango dira, talde bakoitzak 4 gaileta edukiko dituzte, gaileta bakoitza ilargiaren fase desberdin bihurtuko dute gailetari zatia kenduz.
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentazioaren bidezko ebaluazioa izango da. Gailetaren jokoaren bidez ebaluatuko da, landutako kontzeptuak barneratu dituzten ikusteko.
|
IZENBURUA
|
6.3.LANDAREAK EGUZKIAREKIN
ETA EGUZKIRIK GABE
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Landareen elikatze funtzioa etapa hauetan laburtu daiteke:
ZURGAPENA: Disolbatuta dituen ura eta gatz mineralak sustraiek zurgatzen dituzte sustrai ileen bidez.
GARRAIOA: Izerdi landugabea, hostoetaraino igotzen da. Bertan, fotosintesiaren bidez, izerdi landua eratzen da: substantzia organikoa eta ura ditu. Izerdia hostoetatik ateratzen da eta landareen organo guztietara iristen da.
TRANSPIRAZIOA: Landareak, hostoetan dauden estomen bidez, gehiegizko ura kanporatzen du lurrun itxuran.
FOTOSINTESIA
ARNASKETA
Helburua energia lortzea da, azukreak (fotosintesiak sortutakoak) karbono dioxido eta ur bihurtuz. Eraldaketa egiteko, beharrezkoa da oxigenoa egotea. Beraz, landareak ingurunetik ondorengo osagaiak hartzen dituzte bizitzeko:
Ura
Gatz mineralak
Karbono dioxidoa
Argia
Klorofilari esker, landareek argia zurgatzen dute. Klorofila pigmentu berdea da, ondorioz argia alde berde guztietatik zurgatuko dute, hostoak, zurtoinak...
| ||
HAURREN
AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
Haurrek emandako hipotesi hauekin taula bat osatuko dugu, oso grafikoa, erraz ulertzeko.
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentua ulertu duten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, esperimentuaren amaieran marrazki bat egiteko eskatuko diegu haurrei. Hiru zutabetan banatutako paper bat banatuko diegu. Lehenengo zutabean, kaxa barruko hazia nola haziko den marraztuko dute. Bigarren zutabean, eguzkipean egon den hazia nola hazi den marraztuko dute eta hirugarren zutabean, berriz, zulodun kaxakoa nola hazi den marraztuko dute.
|
IZENBURUA
|
6.4. GRABITATEA
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Grabitatea:
GRABITATEA: Grabitatea, grabitazioak masadun gorputzetan eragindako erakarpen indarra da.solbatuta ustrai ileen bidez.
GRABITAZIOA: Materiaz osatutako gorputzek euren artean duten erakarpena da. Eguneroko bizitzan nabaritzen dugu, gorputzetan pisua sortzen baitu. Grabitazioak mantentzen ditu Lurra eta beste planetak orbitan Eguzkiaren inguruan, Ilargia Lurraren inguruan, itsasaldiak sortzen ditu, izar eta planeten barnealdea berotzen du eta beste hainbat fenomeno natural eragiten ditu.
Fisika modernoak erlatibitatearen teoria orokorra erabiliz deskribatzen du grabitazioa, baino Isaac Newtonen Grabitazio Unibertsalaren legeak hurbilketa egokia ematen du gehienetan.
ABIADURA: Abiadura edo lastertasuna denbora unitateko desplazamendua da, fisika klasikoan. Orokorrean v ikurrarekin adierazten da. Esan beharra dago, gorputzen mugimenduak ez duela zertan zuzena izan behar, beraz, denborarekiko posizio aldaketaz ari gara. Honek abiadura bektore bat dela esaten digu.
Kontuan euki behar da, beti ere, erreferentzia-sistema batekiko abiadura esan nahi dela. Abiadura oro (Erlatibitate bereziak deskribatutako c izan ezik) erlatiboa baita erreferentzia-sistemari dagokionez.
AZELERAZIOA: Fisika klasikoan, azelerazioa denborarekiko abiadurak pairatzen duen aldaketa da. Dakigunez, abiaduraren aldaketa edozein norabidetan gerta daiteke. Hori zehazteko bektorea dela esaten da.
MARRUSKADURA: Marruskadura edo marruskadura indarra kontaktuan dauden bi gainazal elkarrekiko mugitzen direnean, mugimendu horren aurkako erresistentzia gisa sortzen den indarra da. Kontaktu gainazalek duten inperfekzio mikroskopikoen erruz sortzen da. Marruskadurak energia xahutzen du, energia zinetikoa bero bihurtuz.
NORABIDEA: Gorputz batek higitzen denean egiten duen bide edo lerroa
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Teniseko pilota bat askatuko da eta nola erortzen den behatu.
Prestatutako kaxa bat atera eta pilotatxo bat hodi batetik botatzeko imintzioa egingo da. Haurrei gertatu denari buruzko hipotesiak egiteko eskatuko zaie.
Ondoren, pilotatxoa bota egingo da eta zer gertatzen den ikusi. Azkenik, kaxa bana emango zaio talde bakoitzari eta esperimentua beraien kabuz egiten utziko zaie.
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Behaketa bidezko ebaluazioa egingo dugu. Ikasleei esperimentatzeko tartea eman ondoren, irakaslea banan banan egongo da talde bakoitzarekin eta haurrei gertatzen denari buruzko azalpen praktikoak eskatuko dizkie. Hau da, “hemendik botatzen baduzu, zein zulotatik irtengo da pilota?” bezalako galderak egingo dizkie. Haur guztien hipotesiak zuzenak direla frogatuko du eta ezezko kasuetan ezezkoaren zergatia aurkitzen saiatuko da.
|
IZENBURUA
|
6.5. URTAROEN MEMORY-A
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Lurraren translazio mugimendua
Translazio-mugimendua Lurrak Eguzkiaren inguruan egiten duen mugimendua da. Horretarako, 365 egun, 6 ordu eta 9 minutu behar ditu Lurrak eta denbora horri urte
esaten zaio. Lurrak ibilbide horretan egiten duen orbita ez da zirkularra, elipse-forma du; beraz, urtean zehar Lurretik Eguzkira dagoen distantzia aldatu egiten da: laburrena urtarrilaren hasierakoa da eta perihelio izena du, 147 milioi km-rekin; luzeenak afelio du izena eta 152 milioi km-koa da.
Translazio-mugimenduaren eta Lurreko ardatzaren kokapen makurraren ondorio nagusiak urtaroak dira: udaberria, uda, udazkena eta negua. Urtaro horiek ez datoz bat Ipar eta Hego hemisferioetan.
Bestetik, makurdura horrek egunen eta gauen iraupen desberdinak ere sortzen ditu.
Beraz, iraupen luzeenak eta laburrenak ekainaren 22 eta abenduaren 22 inguruko solstizioetan gertatzen dira. Era berean, beste bi unetan ere egunaren eta gauaren iraupena berbera da: irailaren 23 eta martxoaren 21 inguruko ekinozioak dira. Egun horien artean garatzen dira urtaroak: udaberria, uda, udazkena eta negua. Ipar hemisferioan, ekainaren 22ko solstizioa udaren hasierari dagokio. Hego hemisferioan, aldiz, urteko egunik laburrena da egun hori, eta orduan hasten da negua. Udaberriko eta udazkeneko ekinozioetan egunek bi hemisferioetan berdin irauten dute.
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
Haurrek emandako hipotesi hauekin taula bat osatuko dugu, oso grafikoa, erraz ulertzeko.
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentua ulertu duten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, esperimentuaren amaieran marrazki bat egiteko eskatuko diegu haurrei.
|
IZENBURUA
|
6.6. GASEZKO KOHETEA
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Pastila eferbeszentea urarekin nahastean, gasezko burbuila ugari sortzen dira. Burbuilak behera joan beharrean goruntz egiten dute ura baino arinagoak direlako. Goia jotzean burbuilak lehertu egiten dira eta askatutako gasak, potoaren paretetan kanporako presioa egiten du.
Puzgarri batean aireak ere presioa egiten du baina puzgarria zabaldu egiten da, baina kasu honetan potea ezin da zabaldu, eta gasak norabait atera behar du.
Beraz, nonbaitetik atera behar du gasak, eta kasu honetan, potoaren tapa, indarrez ateratzen da. Ur eta gas guztia inadarrez ateratzen dira, potoa eta guk egindako kohetea goruntz jaurtikiaz.
Gertaera hau akzio-erreakzio legeari dagokio. Akzioa kohetetik kanporatua izan den gasa da. Erreakzioa berriz kontrako zentzuan jaurtikia izan den kohetea. Hau da, akzio bakoitzean, erreakzio baliokide edo kontrako bat dago. Kohetea gasaren kontrako norabidean mugitu da, eta gasa geroz eta azkarrago kanporatua izan, azkarrago izango da kohetea bultzatua kontrako norabidean.
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Kohetearen eraikuntza
Kartulinetan koehetaren plantillak banatuko ditugu. Plantilla hauek dekoratu egingo ditugu, margoak eta gometxak erabiliz. Jarraian zatiak moztu eta zeloarekin kohetearen piezak lotuko ditugu koehetea osatuz.
Ondoren jarraitu beharreko pausoak doaz:
Aireratzea:
ADI! Datozen pausuak azkar egin behar dira!
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentua ulertu duten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, behaketaren bidez honelakoak ebaluatuko ditugu:
|
IZENBURUA
|
6.7. GAUA ETA EGUNA
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena azaltzeko honako edukiak behar ditu irakasleak:Izarrak: EGUZKIA
Traslazio mugimendua: GAUA eta EGUNA
ILARGIA:
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Jarduera hau, gelan egingo dugu, Eureka museoko bisita egin aurretik, haurrak kontzeptu berri hauez jabetu daitezen , gaua eta egunaren desberdintasunak ulertu ditzaten, honetarako Eguzkiak duen garrantzia ulertuz.
Lur planeta, eguzkia eta ilargiaren irudiak azalduko dizkiegu lehenengoz, honekin batera hauen tamainaz jabetu ahal izateko, pin-pon-eko eta teniseko pilota bat erabiliko ditugu. Bi pilota hauek, Lurra eta ilargiaren tamaina irudikatuko dute. Haurrei azalduko zaie, bakoitzak duen tamaina. Lurrarekin jarraituz, hainbat lurralde desberdin daudela esango diegu, hauetako lurralde batean gu bizi garela. Gelan dauden haur atzerritarrak nondik datozen ere azal genezake. Gu bizi garen lurraldea, Euskal Herria da, hortik planeta zulatuko bagenu, Australian agertuko ginatekeela azalduko diegu.
Lur planeta, argi batekin argiztatuko dugu, argi honek eguzkia irudikatuko du. Guri argiak ematen digunean, eguna da, baina Lurraren beste alderdi batean gaua izango da, Australian esaterako. Beste lurraldeetako biztanleak ze eguneko zatitan dauden ikusiko dugu. Horrela jakingo dugu, mundu guztian batera ez dagoela beti eguzkia , gurean eguna denean, beste lurralde batzuetan gaua dela ikus dezakegu.
Hau gero, haurrekin egingo dugu. Aurrez margotutako irudiak basura poltsan jarriko ditugu, haurrean Euskal Herria irudikatzen duen irudia jarriko diogu poltsari, atzean berriz, Australia irudikatzen duen irudia. Haur batek jantziko du poltsa hau, gelako argiak itzali eta eguzkia irudikatzen duen argia piztuko dugu,horretarako haur bati, eguzkia irudikatzen duen antifaz bat jantziko diogu. Eguzkia ez da mugitzen, eta eguzkia den haurra geldirik egongo da, ilargia eta Lurra soilik mugituko dira, horrela era praktiko eta “erreal” batean egingo dugu ariketa.
Haurrak, Lur planeta irudikatuko du, honek errotazio mugimendua egingo du, eta honela ikusiko dugu, gu bizi garen lurraldean eguzkia denean, Australian gaua izango dela.
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Jarduera hau ebaluatzeko, jarduera bera erabiliko dugu. Aurrena talde handian egingo dugu, baino ebaluatzeko orduan talde txikitan banatuko ditugu haurrak, txokoetako taldeetan hain zuzen ere.
Taldeko bat, eguzkia izango da eta honi begira jarriko da, lurralde desberdinak irudikatzen duen basura poltsa jantzita daramana. Honek errotazio mugimendua egingo du eta eguzkiari begira dagoenean, eguna dela azalduko du eta bizkarra ematen dionean, gaua. Hau beraiek bakarrik egingo dute, kontzeptu berri hauek barneratu dituzten ikusteko.
|
IZENBURUA
|
6.8. EUREKA! Zeintzia museoa. Planetarium txikia.
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena zalzteko honako edukiak behar ditu irakasleak:Izarrak: EGUZKIA
Traslazio mugimendua: GAUA eta EGUNA
ILARGIA:
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
EUREKA! Museoan LURREAN JIRA ETA BIRA tailerra ikustera joango gara, horretarako aurrez museoan hitzordua izango dugu hartua, eta bertarako autobusa ere lotua izango dugu.
Behin museoan, bertako gidaren esku geratuko gara eta berak planteatuko digu tailerraren nondik norakoak, eta honelakoa da tailerra:
, , ,
, , , ,
, , , .
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Saioan azaldutako gaua eta eguna kontzeptuak ulertu dituzten ikusteko, danok borobilean jarrita, gutako bat erdian eguzkiarena egiten jarriko da, eta jolas txiki bat egingo dugu: Planetarium kanpoan egin bezela gaua eta eguna irudikatuko dugu, horretarako erdikoak, hau da eguzkiak aginduak emango ditu, “gaua” edo “eguna” esanaz, eta esanaren arabera, borobilean daudenak eguzkiari begira edo bizkarrez jarri beharko dira. Eta “translazioa” esaterakoa buelta erdia eman beharko dute beraien ardatzaren gainean. Honekin, kontzeptuak barneratu dituzten ikusiko dugu.
|
IZENBURUA
|
6.9. NON ZAUDE ILARGI? Ipuina
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Izarrak: Eguzkia:
Lurraren translazio eta errotazio mugimendua
Ilargia:
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
| ||
METODOLOGIA
|
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Ipuina ulertu duten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, taldeka ipuina antzeztuko dute. Talde bakoitzak irakaslearen laguntzarekin, bertan dituzten baliabide ezberdinak erabiliz, ipuinaz ulertuko dutena antzeztuko dute, beraien nahi duten moduan, marrazkien bidez, edota antzerki moduan izan daiteke.
|
7.EBALUAZIO OROKORRA
Aurrez eginiko jarduera bakoitzak bere ebaluazioa izango du, jarduera bakoitza momentuan ebaluatuko da.
Jarduera guztiak batera ebaluatzeko “twister”-en jokoa erabiliko dugu. Gaia lantzeko orduan azaldu diren kontzeptu nagusiak agertzen diren jokoa izango da. Honekin baliatuz, ebaluaketa orokor bat egingo dugu, hainbat astetan landutako gaiari buruzkoa. Gure kasuan, ilargiaren gaiari dagozkion kontzeptu berriak izango ditugu aztergai.
Gelako haurrei, kontzeptu berri hauei buruzko irudiak emango dizkiegu. Beraiek margotu eta moztu ondoren, “twister”-eko borobiletan itsatsiko dituzte marrazki desberdin hauek. Emandako irudiak hauek izango dira; ilargia fase desberdinetan, Lurra, Eguzkia, Izarrak, eguna eta gaua, translazio eta errotazio mugimendua.
Haurrak lau taldetan banatuko ditugu, lauko lau taldetan. Hiru taldek jokatuko dute eta laugarren taldeak aginduak emango dizkie, hauek izango dira, beso eta hanka bakoitza, ze irudiren gainean jarriko duten esaten dutena. Horretarako, twisterreko erruleta erabiliko dute. Hemen agertzen den bezala, ezker edo eskuin-eko hanka edo besoa, non kokatuko duten azalduko die beraien gelakideei.
Horrela talde guztiek hartuko dute parte, beti talde bat gidaria izango da eta hauek besteei azalduko die egin beharrekoa. Talde lan bat izango da, beraiek euren artean lagunduz. Irakaslea beraien laguntzarako eta jokoaren behaketa egoteko beti alboan egongo da.
Honela eduki berriak barneratu dituzten ikusiko dugu, joko moduan eginiko ebaluaketa honetan.
Edukiez gain, beste kontzeptu batzuk lantzeko aukera emango digu ebaluatzeko joko honek: lateralitatea, ulermena, ekilibrioa…
8. BAKARKAKO LANAK
Atal honetan, taldekide bakoitzak bakarkako bi jarduera proposatu ditugu 0-3 zikloari zuzenduak:
- 8.1 NAIARA:
- 8.1.1 Nola dastatu Ilargia?
- 8.1.2 Gaua eta Eguna.
- 8.2 OLATZ:
- 8.2.1 Oinatzak Ilargian.
- 8.2.2 Asmakizuna eta “Gaueko Ilunean” kanta.
- 8.3 AROA:
- 8.3.1 Itzalen Jokoa.
- 8.3.2 Gaua eta Eguna irudietan.
- 8.4 JON:
- 8.4.1 Gazta zulatu bat da Ilargia.
- 8.4.2 Negutegi Efektua
IZENBURUA
|
8.1.1 NOLA DASTATU ILARGIA
|
8.1 Naiara
| |
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| ||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| ||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
|
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena zehazteko honako edukiak behar ditu irakasleak:
ILARGIA:
| ||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| ||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| ||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
| ||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| ||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Animalia ezberdinen irudiak izango ditugu belkroarekin.
Kartulina batean, ilargia egongo da goran marraztuta eta behean, belkroa itsasteko lekua egongo da.
Haurrek, animaliak itsatsi beharko dituzte, ipuinean ikusitako animaliak. Horrela, memoria lantzeaz gain, ulertuko dute animali asko behar ditugula ilargiraino iristeko, hau, urruti baitago.
|
IZENBURUA
|
8.1.2 GAUA ETA EGUNA
|
8.1 Naiara
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| |||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| |||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
| |
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena zehazteko honako edukiak behar ditu irakasleak:
Ilargia
Lurraren errotazio mugimendua
Lurrak bere ardatzaren inguruan mendebaldetik ekialderantz egiten du bira errotazio mugimenduaren ondorioz. Lurraren errotazio-ardatza okertuta dago .
Lurra esfera bat dela kontuan hartzen badugu, eguzki-izpiek gainazalaren guneen arabera zuzenean edo zeharka jotzen dute. Izpi perpendikularrak jasotzen dituzten guneetan gainerakoetan baino bero handiagoa egiten du. Izpiek zeharka jotzen duten tokietan aldiz, ez du halako berorik egiten.
Aipatutakoaren ondorioz, Lurreko gainazaleko puntu guztiek ez dute berotasun bera jasotzen.
Horregatik, Lurrean zenbait gune daude:
Lurra ia esfera bat denez, planetaren zati batek Eguzkiaren argia hartzen duenean, bestea ilunpetan geratzen da; gune horretan gauada. Eguzkiaren argia jasotzen duen aldean, berriz, eguna da.
Lurreko zenbait tokitan oso fenomeno harrigarria gertatzen da: gauerdiko eguzkia. Gauaren iraupena benetan laburra da. Honela, ekainean zehar, Islandia Gauerdiko Eguzkiaren Lurralde bihurtzen da, egunean zehar 20 argi-ordu baino gehiago egoten baitira. Dena dela, gertaera horren adibiderik nabarmenena Bodo izan daiteke, Norvegiaren iparraldean, izan ere, ekainaren 21ean Eguzkia ez da guztiz sartzen lurralde honetan.
Lurrak bere ardatzaren inguruan bira oso bat (360º) emateko behar duen denbora tarteari eguna esaten zaio. Egun bat 24 zatitan banatzen da eta zati horietako bakoitzari ordu esaten zaio. Zehatzago esanda, egun batek 23 ordu, 56 minutu eta 4 segundo ditu.
Ordua, Lurreko tokian tokiko kokapenaren arabera, aldatu egiten da. Inguru bakoitzean zer ordu den jakiteko Lurra 24 ordu-eremutan banatzen da.
| |||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| |||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| |||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
| |||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| |||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Fitxa ezberdinak izango ditugu lurrean. Fitxa hauetan, egunari eta gauari dagozkion irudi ezberdinak izango ditugu; hala nola, ilargia, eguzkia, pijama, kaleko arropa …
Gelaren izkina batean, bi balde izango ditugu. Batek ilargi baten marrazkia izango du, hau gaua izango da. Besteak, berriz, eguzki batena, hau eguna izango da.
Haurrek, lurrean dauden fitxak modu egokian sailkatu beharko dituzte, egunari edo gauari dagozkien erabaki ondoren.
|
IZENBURUA
|
8.2.1 OINATZAK ILARGIAN
|
8.2. Olatz
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| |||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| |||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
| |
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena azaltzeko honako edukiak behar ditu irakasleak:
ILARGIA:
| |||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| |||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| |||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Esperimentu hau egin baino lehenagotik klasean Ilargiari buruz hitz egin dugu, eta behaketa eta lan ezberdinak egin ditugu. Hauei jarraipena emateko ilargia urruti edo gertu dagoen galdetuko dugu, norbait inoiz iritsi den.... eta haurren aurre ezagutzak jasota hasiko gara:
| |||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| |||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentua ulertu duten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, behaketaren bidez honelakoak ebaluatuko ditugu:
|
IZENBURUA
|
8.2.2 Asmakizuna eta GAUEKO ILUNEAN kanta
|
8.2 Olatz
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| |||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| |||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
| |
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena azaltzeko honako edukiak behar ditu irakasleak:
ILARGIA:
| |||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| |||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| |||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Hasteko haur guztiak korroan daudela ilargiari buruz hitz egingo dugu, haiei galderak egik eta dakitena eta nondik joan jakiteko.
Ondoren asmakizun txiki bat botako diegu, agian zail samarra da haientzat, baina literatur arlo honekin familiarizatzen joan daitezen egingo dugu. Asmakizuna kartulina batean, handiz idatzita egingo da, eta irakasleak hitzez hitz seinalatuz hau irakurriko du.
ZURI ZURIA DA.
BOROBIL BOROBILA DA. ILUNTASUNA ARGITZEN DU. ZER DA? (ilargia)
Galdera ezberdinak eginaz ondoren asmatzen lagunduko die, eta asmatzen dutenean, atzean, erantzuna azalduko da, hau da, ilargiaren irudi bat eta ILARGIA hitza idatzita.
Kantarekin hasiko gara ondoren. Hasieratik kanta gelan mural batean izango dugu idatzita marrazkiekin lagunduta.
Lehenik eta behin kanta entzun egingo dugu, eta ondoren, irakasleak bakarrik abestu, eta behin baino gehiagotan erepikatuko da, haurrek barneratu dezaten, eta horrela ikasi dezaten.
Gaueko ilunean
zuhaitz bitartean
ilargia ageri da
borobil betean.
O lara la ri o
O lara la ri o…..
Behin klaseko gehiengoak abesten dutela, esku jokoa ikasiko dugu, O-La-Ra La-Ri-o zatian, izterretan jo, txalo eta krixkitina egingo dugu zati hau irauten duen bitartean. Hau ikasteko ere, hasiera batean musikarik gabe keinuak egiten ikasiko dugu, hasieran banaka eta ondoren, bata bestearen atzetik. Behin barneratu samar dituztenean, kantarekin batera egiten saiatuko gara, hasiera gure erritmora, eta prozesu hau egun batzuetakoa izango denez, ikusiko da, zenbateraino sartuko dugun kanta grabatua, ala gure erritmoarekin geratuko garen
| |||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
Behaketa eta azalpena: Haurrei kanta ikasiko dugula azalduko zaie.
Hipotesiak: Egingo dugun saioa azaldu ondoren, haurrak hipotesiak egitera bultzatuko ditugu, horrelako galderak eginez:
Esperimentazioa: Abesten dugun bitartean hauen aurrerapausoak, gabeziak eta trabak behatuko ditugu
Analisia eta ondorioak: Behatutakoaren ondoren abesti eta asmakizunak egokiak diren edo moldaketarik behar duten ondorioztatuko dugu.
| |||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Behaketaren bidez honelakoak ebaluatuko ditugu:
|
IZENBURUA
|
8.3.1 ITZALEN JOKOA
|
8.3. Aroa
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| |||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| |||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
| |
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena azaltzeko honako edukiak behar ditu irakasleak:
Izarrak: EGUZKIA
Traslazio mugimendua: GAUA eta EGUNA
ILARGIA:
| |||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| |||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| |||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Gelako haurrekin, eskolako patiora joango gara, horretarako eguzkia dagoen egunbat aukeratu behar dugu. Goiz erdian edo arratsalde erdian aterako gara.
Gelatik irten aurretik, eguzkiari zuzenean begiratzea betaurrekorik gabe ez dela ona esango diegu.
Kalera irtetean, bakoitzaren itzalean erreparatzeko esango diegu, haurrak mugitzean zer gertatzen den ikus dezaten esango diegu hau.
Bakoitzaren itzala desberdina dela konturatu daitezen, eta mugimendu desberdinak eginez gero hau ere mugitu egingo dela ohartu daitezen.
Elkarren itzalak nahastu ditzaten lagunduko diegu.
Gelara sartuko gara eta gela erabat ilun jarriko dugu, haurrei galdetuko diegu ea zerbait ikusten duten. Linternak piztuko ditugu, eta berauekin jolastuko dugu itzalak eginez.
| |||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| |||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Iluntasuna eta argitasuna ulertu dituzten jakiteko, eta honetarako eguzkiak duen garrantziaz jabetzeko. Eguzkia agertzen den paper bat eta papel beltz bat erakutsiko dizkiegu, beraiei galdetuko diegu ea non aurkitu ditzakegun itzalak, eguzkia dagoen paperean edo gela iluntasunean jarri dugunean. Kontzeptuak desberdindu dituzten ikusiz.
|
IZENBURUA
|
8.3.2 GAUA ETA EGUNA IRUDEITAN
|
8.3. Aroa
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| |||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| |||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
| |
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
Bertan landuko dena azaltzeko honako edukiak behar ditu irakasleak:
Izarrak: EGUZKIA
Traslazio mugimendua: GAUA eta EGUNA
ILARGIA:
| |||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| |||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| |||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Jarduera hau egin aurretik, haurrei beraiek nahi dituzten argazki edota egunkaritik moztutako irudi desberdinak ekartzeko esango diegu. Ondoren, eguna denean ze ekintza egin ditzakegun azalduko diegu, eskolara etorri, mendira joan, hondartzan bainatu, bazkaldu…. Eta gaua denean, ilargia agertzen denean, zer egiten ditugun: pijama jantzi, gurasoekin telebista ikusi, aiton amonen etxera joan lo egitera, ohean ipuinak ikusi….
Orri zuri horretan, bi alderdi jarriko ditugu. Batean eguzkia agertuko da eta bestean ilargia. Bakoitzari dagokion argazkiak jarriko ditugu bere lekuan, horrela haurrek egunez eta gauez zer egin dezaketen eta ze desberdintasun dagoen zeruan ikusiko dute. Argazki egokirik ez baldin badago, irakasleak izango ditu eskura, beste argazki edo baliabide batzuk hauek irudikatzeko.
| |||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| |||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Jarduerako kontzeptuak ulertu dituzten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, jarduera bera erabiliko dugu. Behaketaren ondorioz izango da berau.
|
IZENBURUA
|
8.4.1 GAZTA ZULATU BAT DA ILARGIA
|
8.4 Jon
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| |||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| |||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
| |
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
KRATERRA:
Talka kraterra edo astroblema, meteorito batek azalera solidoko gorputz planetario batean (planeta, planeta nanoa, asteroidea edo satelitea) uzten duen sakonune ugarietako bakoitza da.
Talka krater baten eraketaren sekuentzia:
Argizagien gainean erortzen diren meteoritoek, neurri oso ezberdinak izan ditzakete. Hautsarena baino neurri txikiagokoetatik, hamarnaka kilometroko diametroa dutenetaraino. Meteorito baten energia zinetikoa hain da handia, lurrean bapatean deusezteak bere zatiketa bortitza eragiten duela, eztanda egingo balu bezala (ikus irudia).
Kasuak egon dira, meteoritoaren masa oso handia izan denean, non barnetik heldutako laba, zulon agertzen den, laku bat eratuz, solidotutakoan, kraterrari hondo lau bat ematen diona. Bere formagatik, mota honetako kraterrei zirku deritze.
Zerutik eroritako meteoritoen berebiziko potentzia, erraz azaltzen da daramaten abiaduragatik (50.000tik 150.000 km/hrarte) baita bere masagatik ere. Bi parametro hauen konbinaketak, energia zinetiko beldurgarri batean biltzen da. 75.000 km/hko abiadan datorren 250 metroko diametroa duen meteorito batek, Lurrak ezagutu duen lurrikara edo sumendi erupziorik potenteenak hainako energia askatzen du.
Esperimentalki, kraterren forma, bonba edo jaurtigailu batek lurrean eztanda egin ondoren sortzen denaren berbera dela frogatu da, hau da, katilu batena. Talka kraterrak, hainbat aldaketa eragiten ditu paisaian, talka bortitzaren ondorioz, bretxa deritzen aldatutako arrokak eratuz, eta, gainera, urtutako material kopuru handia jaurtitzen du inguruan.
Atmosferen papera :
Gasezko egitura duten planetetan, talka kraterrak ez dira hain ugariak. Alde batetik, atmosferak hain bortizki geldiarazten ditu meteoritoak, hauek, ablazio izeneko beroketa oso bizi bat jasaten dutela. Euren tenperatura milaka gradutar iristen da, eta hiru fenomeno ezberdin gerta daitezke, meteoritoaren forma, norantza, abiadura eta masaren arabera. Sublimazioa garaiera handian gerta daiteke (orduan, oso motel, meteorito hautsa erortzen da), desintegrazioa lurretik gertu, meteoritoaren barnealdearen eta kanpoaldearen arteko tenperatura diferentzia izugarriagatik (kasu honetan, lurrerantz botatako zatirik nagusienak, lurrean, beste haserako meteorito batzuk balira bezala jokatzen dute), higadura nabarmena atmosferako bere ibilbidean zehar. Kasu honetan, lurrera bloke homogeneo bat bezala hel daiteke, metro batzuk neurtzen baditu, jada aipaturiko eztanda desintegrazioa eragiten duena. Honela, atmosferaren presentziak, ondorio bezala, lurrera erortzen diren meteoritoen tamaina eta kopuruaren murrizketa du.
Gainera, atmosferak, denborarekin talka hauek lurrean utzitako arrastoak ezabatzen dituzten beste akzio batzuk ere egiten ditu. Higadura da, forma ezberdinak izan ditzakeena. ur korronteak, haizea, lurraren izozte eta desizoztea, aktibitate biologikoa. Guzti honek, sakonuneak betetzen eta zirkuen harresiak higatzen laguntzen du.
ILARGIKO KRATERRAK: Tamaina guztietako meteorito talkek josia, gaur egun, Ilargiaren lurzoruak, milioika krater ditu. Hauen diametroa, zentimetro gutxi batzuetatik, ehundaka kilometratarainokoa da. Meteorito erorketa, duela milaka milioi urtetik gertatu denez, krater berrienak, antzinakoen gainean eratu dira.
LURREKO KRATERRAK: Lurra, Martek baino atmosfera trinkoagoa izan arren, ez da meteoritoen talketatik libre geratu. Bataz beste, 750 metroko diametroko krater bat egiteko gai diren bi meteoritoren artean 10.000 urte inguru igarotzen direla suposatuz, duela 4.000 milioi urtetik hona, halako 400.000 erori izango dira. Eta, itsasoek, lur planetaren azalera osoaren %70a hartzen dutela kontuan izanik, bakarrik kontinenteetan, 750 metroko diametroa duten 120.000 talka krater egon behar dute. Horietatik, ustez meteoritoenak diren ehundaka gutxi batzuk bakarrik inbentariatu dira, horien artean, 170 benetan edo ziurtasun handiz, hala direnak. Guztietan ezagunena, Barringer kraterra da, Flagstaffen, Arizonan. Guztietan handiena dena, Kazakhstango hiriburua den Astanan dago, eta 350 kilometroko diametroa du. Aipagarria den beste talka krater ospetsu bat, Chicxulubekoa da, Mexikoko Yukatan penintsulan dagoena. 10 kilometroko diametroa zuen meteorito batek eratu zuen, duela 65 milioi urte, garai horretararte lurreko errege ziren dinosauroen desagerpena abiaraziz.
Lurra, oraindik ere, meteorito erorketen eraginpean dago, batez ere oso meteorito handien erorketen eraginpean, baina probabilitatea, hainbat txikiagoa da, zenbat eta handiagoa izan meteoritoa. 1972an, 4000 tonako meteorito batek, Lurreranzko bere erorketa hasi zuen, eta apirilaren 10ean, atmosferan sartu zen. Zorionez, bere arraseko ibilbidea eta bere abiaduragatik, lurraren erakarpenetik ihes egiteko haina energia zinetiko mantendu zuen, eta berriz espazioan desagertu zen, Montana estatua 60 kilometroko garaieran zeharkatu ondoren. Arriskurik garrantzitsuena, Lurretik gertuko asteroideak dira. Hauen orbita, etorkizunean, Lurraren aurkako talka bat eragin dezaketen deformazioen mende dago.
BESTE PLANETA BATZUK: Merkurio planetak ia ez du atmosferarik, eta, hortaz, bere lurzoruaren itxura, ez da Ilargiaren oso ezberdina. Merkurioren azalera oso-osorik, talka kraterrez josia dago
Martek hain atmosfera fina du, proportzionalki, Ilargia kraterrez josi dutena baino meteorito kopuru txikiago batek zeharkatu dutela, baina, denbora berean, Lur planetaren gainean erori direnena baino handiagoa. Beste alde batetik, bere atmosfera hain fina izan arren, milioika urtetan, krater txikiagoak bete dituen eta nagusien harresiak higatu dituen higadura akzio bat egin du. Marteren lurzoruak krater asko kontserbatzen ditu, baina ez dago kraterrez josia, Ilargia eta Merkurio bezala
METEORITOA: Meteorito bat lurrazalera iritsi den kanpoko espazioan sortutako gorputz naturala da, talkaren ondorioz suntsitu ez dena. Espazioan daudenean meteoroide izena hartzen dute eta asteroideak baino txikiagoak dira (geheinez 50 metroko diametroa).
Atmosferarekin kontaktuan jartzen direnean marruskadurak berotu eta goritzea dakar eta horrela sortzen dira izar usoak.
Asteroideen osagai kimikoak Lurraren gainera eroritako meteoritoenekin erkatzen badira, berehala ikusiko da asteroide gerrikoa dela meteorito iturririk oparoena. Ziur aski, eraztuneko gauzakien elkar jotzeek, maiz gertatzen baitira inondik ere, orbita ezegonkorretan kokatzen dituzte zati batzuk, eta Jupiterren masa handiaren eraginpean Lurraren orbitaraino aldatzen dira lekuz.
Lurrera iristen diren meteoritoen %86a gutxi gora behera kondritak dira. %8a akondritak dira eta %5a inguru nikel-burdin nahasturaz sortutako meteorito metalikoak dira.
Sailkapena
Meteoritoen egungo sailkapenen arabera lau talde oinarrizko bereizten dira:
Tektikak Lurreko alde jakin batzuetan bakarrik aurkitu dira, Europako erdialdean, Afrikako sartaldean, indoaustraliar eskualdean eta Estatu Batuen hegoaldean, hain zuzen. Gainera ez dute zerikusirik gainerako meteoritoekin, ezpada atmosferan zehar egiten duten ibilbidea, forma aerodinamikoa ematen diena.
Aerolitoena da talde horietan interesgarriena. Bi azpitalde biltzen ditu, kondritena eta akondritena. Lehenak kondruluak dituzte, hots, milimetro hamarrenetik milimetro batzuetarainoko diametroko egitura esferoidalak.
Kondritak karbonatodunak edo karbonato gabeak izan daitezke, karbonoa duten ala ez duten harturik kontuan. Egin diren ikerketei eskerrak badira meteorito mota desberdinen sortzeari eta bilakaerari buruzko eredu onargarriak. Esaterako, kondruluak eguzki nebulosan gertatu zen lehen talken bitartean urturiko tantatzat hartzen dira. Berotze orokorraren gabeziak eragin zuen ondoriotzat hartzen da kondrita karbonatodunetako elementu lurrunkorren kopuru handia, erabateko berotzeak gai lurrunkorren galera eragingo baitzuen.
Gainera, izaten dituzte meteorito horiek zenbait elementuren isotopo batzuk, Eguzki sistemako beste ezein materialetan atzeman ez direnak. Hortaz, pentsa daiteke kondrita ikazkaidunak direla eguzki nebulosako lekuko zaharrenak, eta beraz, haren historiaren hasierako gertakariak nola izan ziren asmatzeko baliozkoenak..
ATMOSFERA:
Lurraren atmosfera edo eguratsa Lurra inguratzen duen gas geruza da. Osagai nagusiak hauek dira: nitrogenoa da (%78), oxigenoa (%21,12), argona (%0,93), karbono dioxidoa /%0,04), ur lurruna (%2 inguru) eta gainerakoa beste gas batzuen aztarnak.
Atmosferak lur kanpoko erradiazioetatik babesten du, izpi ultramoreak xurgatuz. Ez du muga zehatzik, gainazaletik aldendu ahala bere dentsitatea jarraian jaisten baita. Askotan, atmosfera eta espazioaren arteko muga bezala Karman muga aipatzen da, 100 km-ko garaieran.
Eguratsaren geruzak
Eguratsa hainbat geruzatan zatitzen da:
Troposfera: Atmosferako geruza baxuena, lurrazalean hasten da eta 7 km-ko altuerara heltzen da poloetan eta 17 km-ra ekuatorean. Geruza guztietatik lodiena, atmosfera osoko masaren %75a dauka eta ia ur lurrun guztia. Orokorrean, tenperatura jaitsi egiten da altuera igo ahala, batez beste 14 °C-tik -50 °C-ra. Eremu oso zurrunbilotsua, bertan gertatzen dira fenomeno meteorologiko gehienak.
Estratosfera: Troposferaren gainetik 50 bat km-ko altueraraino hedatzen da. Bertan dago ozono-geruza, ozono kontzentrazio handi samarreko eremua, izpi-ultramore gehienak xurgatzen dituena. Behe-aldean tenperatura ia konstantea da, eta gorago handitu egiten da altuerarekin. Aurrekoa baino askoz egonkorragoa da.
Mesosfera: 50 eta 80-85 km artean, tenperatura jaitsi egiten da igo ahala.
Termosfera: 80-85 km-tik 640 km-raino hedatzen da, tenperatura igoz altuerarekin, energia altuko erradiazioaren xurgaketagatik oxigeno atomoen aldetik.
Ionosfera: Termosferaren barruan kokatua, erradiazioarengatik (batez ere eguzkitikakoa) ionizatzen den atmosferaren zatia da. Magnetosferaren barruko muga da.
Exosfera: Kanpoen dagoen geruza, 10.000 km-raino heda daiteke. Atmosferako atomo eta molekulak espaziora alde egin dezakete. Gas arinenek, hidrogeno eta helioa gehien bat, eratzen dute geruza hau.
Konposizio kimikoa
Eguratseko gasen proportzioa:
Nitrogenoa (N2) 780 840 ppmv (% 78,084)
Oxigenoa (O2) 209 460 ppmv (% 20,946)
Argona (Ar) 9 340 ppmv (% 0,9340)
Karbono dioxidoa (CO2) 382 ppmv (% 0,0382)
Neona (Ne) 18,18 ppmv
Helioa (He) 5,24 ppmv
Metanoa (CH4) 1,745 ppmv
Kriptona (Kr) 1,14 ppmv
Hidrogenoa (H2) 0,55 ppmv
Egurats lehorrari gehitzekoa:
Ur lurruna (H2O) %1 - %4 (oso aldakorra)
Eguratsaren osagai urriak[aldatu | aldatu iturburu kodea]
Gasa Bolumena
Nitrogeno monoxidoa 0,5 ppmv
Xenona 0,09 ppmv
Ozonoa 0,0-0,07 ppmv
Nitrogeno dioxidoa 0,02 ppmv
Iodoa 0,01 ppmv
Karbono monoxidoa aztarnak
Amoniakoa aztarnak
| |||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
| |||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| |||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Jarduera honetan ilargiaren gainazala aztertuko da. Kraterrez osatuta dagoela ohartu eta hauen sorrera nola gerta litekeenari buruzko hipotesiak egitea du helburu.
Lehenik eta behin ilargiaren behaketa bultzatuko da klasean. Etxera joandakoan ilargia behatzeko eskatuko zaie eta bereziki erreparatu dezatela ea guztiz gainazal laua duen edo koxkak ote dituen.
Gero, klasean ilargiaren argazkiak eta bideoak erakutsiko dira, kalitate onekoak eta handiak. Bertan, kraterrak erakutsiko dira eta kontzeptuaren soinua beraienganatzen saiatu.
Irina nahastuko dugu urarekin orea nahi dugun puntuan jarri arte. Plastikozko plateren gainean zabalduko dugu pasta hau, guztiz estali arte.
Lurrean utziko ditugu platerak eta haurrei pilotatxoak jarriko dizkiegu aukeran. Haiek zutik egonik, pilotatxoak askatuko dituzte orearen gainera. Erorketak krater moduko markak utziko ditu platereko pastaren gainaldean.
Haurrei pisu eta tamaina ezberdineko pilotekin frogak egiten utziko zaie eta gero atera dituzten ondorioei buruzko galderak egin.
| |||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| |||
EDUKIEN EBALUAZIOA
|
Kontzeptuzkoak:
Prozedurazkoak:
Jarrerazkoak:
| |||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentua errepikatuko dugu, baina oraingo honetan plater bana eman beharrean, paellera batean egingo dugu eta urari tinte berdea emango diogu haurrentzat erakargarriagoa egiteko. Haurrak ilaran jarriko dira eta haurrek banan banan botako dituzte pilotatxoak.
Pilota hautatu eta bota aurretik gertatuko denaren hipotesia egiteko eskatuko zaio haur bakoitzari eta bota ondoren berak espero zuena gertatu den frogatuko dugu.
|
IZENBURUA
|
8.4.2 NEGUTEGI EFEKTUA
|
8.4. Jon
| ||
HELBURU OROKORRAK
|
Nortasuna eta Autonomia Pertsonala
Ingurune Sozial eta Fisikoaren Ezaguera
Komunikazioa eta Errepresentazioa
| |||
HELBURUAK DIDAKTIKOAK
|
| |||
EDUKIAK
|
Kontzeptuzkoak:
|
Prozedurazkoak:
|
Jarrerazkoak:
| |
IRAKASLEAREN EDUKIAK
|
NEGUTEGI EFEKTUA: Negutegi kontzeptua oso arrunta da gure gizartean. Nekazariek asko erabiltzen duten sistema da eta horri esker garai batean neguko barazki zirenak udan ere aurki ditzakegu, eta alderantziz ere bai. Negutegia eraikitzea ez da batere zaila; horretarako lur-sail bat eguzki-izpiak igarotzen uzten dien plastiko garden batez estaltzea besterik ez da egin behar. Eguzkitiko izpiek plastikoa zeharkatu ondoren, estalitako lurra berotu egiten dute, baina lurrak isladatutako beroak ezin izaten du lur-sail estalia igaro eta, beraz, plastikoz estalitako eremua kanpokoa baino beroago egoten da.
Lurrak antzeko fenomenoa jasaten du. Eguzkitik etorritako izpiek Lurra jotzen dute eta Lurrak isladatutako beroak ezin du espaziora ihes egin; atmosferako zenbait gasek zeharka ezineko hesia osatzen baitute. Hau gertatuko ez balitz, Lurraren batezbesteko tenperatura -18 °C-koa izango litzateke. Negutegi-efektuan garrantzi handiena duten gasak ondoko hauek dira: karbono (IV) oxidoa, metanoa, CFC, lurrazaleko ozonoa eta nitrogeno oxidoa.
Karbono (IV) oxidoa
Mende honetan industri hazkundearen eraginez gas karbonikozko isurketak asko ugaldu dira.
Ikatzari, petrolioari eta gas naturalari erregai fosil deritze. Gure galdara, lantegi, automobil eta energi zentruetan erretzen ditugu beroa eta energia lortu ahal izateko. Erregai fosil deitzearen arrazoia, lurpean milioika urtetan egon diren landare- eta animali hondakinetatik sortu izatea da.
Erregai fosilek karbono-kantitate handia dute beren baitan eta erretzen direnean beroarekin eta energiarekin batera karbonoa CO2 moduan askatzen dute.
Karbonoa atmosferaratzeko biderik arruntena erregai fosilak erretzea baldin bada ere, badago gero eta garrantzi handiagoa hartzen ari den beste bide bat, hots, deforestazioa. Gainera, deforestazioaren efektua bikoitza da; alde batetik basoak erretzen direnean zuhaitz eta landareek duten karbonoa CO2 moduan askatzen dute, eta bestetik, landareen funtzio klorofilikoaren eragina txikiagotu egiten da. Funtzio klorofilikoaren bidez, landareek CO2 atmosferatik hartu eta oxigenoa askatzen dute.
Metanoa
Gaur egungo munduan hiru dira metanoa sortzeko bideak; batetik animalia belarjaleen gorotzetik, bestetik arroztietatik eta azkenik zabortegietatik.
Hiru bide hauek areagotu egin dira azken hamarkada hauetan. Besteak beste, 1960-1980 urte-bitartean azienda bikoiztu egin da munduan eta adibide gisa Indiako zeruan gertatzen dena aipatuko dugu. Badakigu NASAko sateliteek munduko leku desberdinetako zeruak arakatzen dituztela. Ateratzen dituzten argazkietan oso esanguratsua da Indiako zeruari dagokiona; bertan, besteetan ez bezala, metano-lainoa nabaritzen baita
kontutan hartu Indiako azienda oso ugaria dela
Zenbait estimazioren arabera, gaur egun atmosferan dagoen metano-kantitatea industri aroan baino lehenago zegoenaren bikoitza da. Gainera, metanoak beroa harrapatzeko duen ahalmena karbono (IV) oxidoarena baino hogeita hamar aldiz handiagoa da.
Nitrogeno oxidoa
Batzuetan bare eta besteetan gaizto dagoen itsasoak atmosferan dagoen gas karbonikoaren zati bat bere baitara eramaten du. Hala ere, itsasoaren birziklatzeko gaitasuna ez da nahikoa gizakiarengatiko poluzioari aurre egiteko.
Batez ere lehorrean zein uretan bizi diren izakiek sortzen dute gas hau. Baina gas hau sortzeko bide artifiziala ere badago, hala nola basoak erretzea, ibilgailuen ihes-tutuetako gasa eta nekazariek erabilitako ongarriak.
Mende honen hasieratik gaurdaino gas hau % 80 hazi dela estimatzen da eta beroa harrapatzeko duen ahalmena karbono (IV) oxidoarena baino ehun eta berrogeita hamar aldiz handiagoa da.
CFC
Mende honetararte gure atmosferak ez du eduki gas hau. Oraindik, atmosferako zati txiki bat besterik ez bada ere, bere eragin-ahalmena izugarria da. Ozonoa murriztu ezezik, gas honek beroa harrapatzeko duen ahalmena karbono (IV) oxidoarena baino hamar mila aldiz handiagoa da.
Lurrazaleko ozonoa
Estratosferan dagoen ozonoak izpi ultramoreetatik babesten gaituen bitartean, poluzioaren eraginez lurrazalean sortutako ozonoak arnas arazoak sortu ezezik beroa harrapatzeko ahalmena duen lainoa sortzen du.
Beroa harrapatzeko duen ahalmena karbono (IV) oxidoarena baino bi mila aldiz handiagoa da eta esan bezala airea gutxi berritzen den leku poluituetan sortzen da.
Negutegi-efektua sortzen duen gas gehiago badago. Ikerlariek 30 bat identifikatu dituzte orain arte, baina garrantzitsuena dudarik gabe CO2 da eta gas hau izango da, batez ere, lan honetan aztergai.
Datuen hotsa
Negutegi-efektuan parte hartzen duten gasek badute isurtegi naturala; sumendien bidezkoa, hain zuzen.
Lurra berotzen ari denari buruzko lehen hitzak zientzilarien ahotan jarri zirenez gero, hamar bat urte igaro dira.
Atmosferako osagai nagusiak nitrogenoa eta oxigenoa direla badakigu. Gainerako gasek % 0,028 besterik ez zuten osatzen orain dela bi mende. Ostera, XXI.aren atarian gas marjinalen kontzentrazioa % 0,028tik % 0,035eraino igaro denez, kezka sortu da. Hazkunde honetan garrantzirik handiena CO2 gasak izan du.
Gas hau atmosferan automatikoki neurtzen, 1958. urtean hasi ziren. Beraz, zientzilariek badute nahikoa datu fenomenoa aztertzen hasteko.
1958. urtean CO2ren kontzentrazioa 315 ppm-koa zen eta 1990ean 354 ppm-koa. Beraz, epe horretan % 25eko hazkundea gertatu da. Batezbeste, urtero erregai fosilen errekuntzatik atmosferara sei mila milioi karbono-tona isurtzen da eta deforestazioaren eraginez bi mila milioi tona gehiago.
Hiri handietan ibilgailuen ihes-tutuetatik ateratzen diren gasak nitrogeno oxidoa eta ozonoa ditugu, hauek negutegi-efektua areagotu egiten dutelarik.
Atmosferak 700 mila milioi tona karbono du bere baitan eta organismo biziek eta lurrak 1.800 mila milioi tona karbono metatzen dute. Urak eta itsas hondoek 40.000 milioi tona karbono gordetzen dute eta urtero, gizakia konturatu gabe, atmosferak eta itsasoak 90.000 milioi tona karbono trukatzen dituzte.
Hain gutxi ezagutzen den sistema honetan ozeanoa erregulatzaile aldaezina da. Zientzilarien ustetan ozeanoak zortzi urtero atmosferako karbono osoa berritzen du eta, beraz, atmosferan duen kontzentrazioa erregulatu egiten du. Baina prozesu hau prozesu geldo baten arabera burutzen da. Prozesu hau geldoegia da giza ihardueren eragina zuzendu ahal izateko. Washingtongo unibertsitateko ikerlari den Paul Quay-ren arabera itsasoak, urtero, giza ihardueren ondorioz isuritako 2,1 mila milioi tona karbono harrapatzen omen du eta landarediak mila tona karbono. Beraz, datu hauen arabera 3.000 milioi karbono-tona gehiago dago urtero atmosferan.
Ondorioak
Larriena, dudarik gabe, ur-mailak gora egitea da. Beroaren eraginez, alde batetik ura dilatatu egingo da eta bestetik zenbait izotz eta glaziare urtu egingo dira. Gauza asko esan da honen inguruan, baina Nazio Batuen eta Munduko Meteorologi Erakundearen artean sortutako IPCC erakundeko ikerlarien arabera, hemendik 2030. urtera bitartean uraren maila 18 cm igoko da. Halaber, datorren mendearen bukaerarako ur-maila 65 cm haztea espero da. Kalkulu hauek egiteko negutegi-efektua sortzen duten gasen isurketa orain baino maila handiagokoa ez dela izango hartu da kontutan.
Lurra berotzen bada glaziareak urtu eta ur-maila hazi egingo da.
Aldagai kontrolaezin bakarra baso-suteei dagokiena da. Sute-kantitateen arabera, lehen esandako datuak zertxobait alda daitezke. Sute gutxi izanez gero, 2030. urtea bitartean 8 cm igoko litzateke ur-maila eta 2100. urterako 31 cm. Sute asko baldin badago, aurreko bi balioak 29 cm eta 110 cm bihurtzen dira. Ikusten denez marjinak handiak dira, baina ez dugu ahaztu behar diferentzia horren arrazoietako bat fenomeno honetan parte hartzen duten ezaugarriak ongi ez ezagutzea dela.
Ondorioei buruz landarediaren aldaketa ere ez dugu ahaztu behar. Ezaguna da gas karbonikoak landareetan duen eragina. Landareek gas karbonikoa hartu eta oxigenoa askatzen dute fotosintesiaren eraginez. Beraz, gas karbonikoaren kontzentrazioa hazten bada, fotosintesia ere areagotu egingo da eta askatutako oxigeno-kantitatea gero eta handiagoa izango da. Esandakoa egia bada, landareek gas karbonikoaren kontrolean paper garrantzitsua joka dezakete. Egun egiten ari diren ikerketetatik ez da emaitza definitiborik atera, zeren eta fotosintesian parte hartzen duten faktoreak ez baitira gas karbonikoa eta oxigenoa soilik. Besteak beste, lurraren gatz-kontzentrazioa, argitasuna, ingurugiro-tenperatura eta hezetasuna ere kontutan hartzekoak dira.
Gas karbonikotan aberatsa den atmosferan eta denboraldi luzez (hilabete bat baino gehiagotan adibidez) landareak landatzen direnean, egokitzapen desberdinak izaten dituzte. Gas karbonikozko kontzentrazio handitara ohituta dauden landareek, ohituta ez daudenek baino fotosintesi-intentsitate txikiagoa dute hosto-gainazalaren unitateko. Hala ere, hau ez da beti gertatzen; soiaren kasuan adibidez, gas karbonikozko kontzentrazio bikoitzera egokitzen denean fotosintesi-intentsitatea hazi egiten baita.
TENPERATURA: Tenperatura gorputzen propietate bat da, "hotza" eta "beroa" adierazten duena. Gorputz batek besteak baino tenperatura altuagoa duenean beroagoa dagoela esaten da.
Fisikoki, partikulen agitazioaren neurria da. Zehazki, atomo, molekula edo beste funtsezko osagairen energia gorabeheren maila-magnitudea KBT da, non KB Boltzmannen konstantea den eta T tenperatura, Kelvinetan neurtua. Gas idealetan, batez besteko energia zinetikoa E_Z = (3/2) K_B T da.
Termodinamikan garrantzi handiko propietate bat da, eta besteak beste barne energian eta entalpian agertzen da. Propietate intentsiboa da, ez baitago sistemaren materia kantitatearen menpe. Hau da, propietatearen balioa berdina da sistema osoa hartzen bada edo zati bat besterik ez, hau orekan baldin badago.
TERMOMETROA: Tenperatura neurtzeko termometroa erabiltzen da. Lehenengo termometro erabilgarria Ole Rømer daniarrak asmatu zuen 1701ean, ardoa erabiliz. 1708an Gabriel Fahrenheitek Romer eskala aldatu egin zuen eta merkurioa erabili zuen neurketa zehatzago baterako. Fahrenheit eskala oraindik leku askotan erabiltzen da, batez ere herrialde anglosaxoietan. 1742an Anders Celsiusek Celsius eskala asmatu zuen, 0 °C uraren izozte puntuan finkatuz eta 100 °C irakite puntuan. Nazioarteko Unitate Sisteman unitatea Kelvina da. Kelvina bi puntugatik definitua dago: 0 K zero absolutuari dagokio eta 273,16 K uraren puntu hirukoitzari.
Termometroek magnitude fisiko ezberdinak erabiltzen dituzte tenperatura neurtzeko. Termometroaren arabera, magnitude hau presioa, bolumena, erresistentzia elektrikoa edo luzera (eguneroko termometroetan erabiliena) izan daitezke, besteak beste.
Tenperatura eskalak[aldatu | aldatu iturburu kodea]
Eskala definitzeko funtzio bat erabiltzen da, \Phi(X), X propietatearen menpe dagoena. \Phi(X) termometroaren tenperatura da, berarekin orekan dauden sistemen berdina, eta nahierako funtzio bat aukeratu daiteke. Eskala funtzioaren menpe dagoen bezala, termometroa aukeratutako propietatearen araberakoa da.
BEROA: Fisikan, beroa (Q ikurraren bidez adierazten dena), gorputz edo sistema batetik beste batera tenperatura-diferentzia baten ondorioz transferitzen den energia da. Termodinamikan, beroaren neurri adierazgarri gisa TdS kantitatea erabiltzen da, alegia, objektu baten tenperatura absolutua bider sistema baten entropiaren kantitate diferentziala, objektuaren mugan neurtua. Objektu batetik besterako bero-transferentzia, bigarrena tenperatura berean edo altuagoan dagoenean, bero-ponpa baten bidez egin behar da. Tenperatura altuko gorputzak, bero-transferentzia altuagoak eduki dezaketenak, erreakzio kimikoen bidez sor daitezke (esaterako errekuntza erabiliz), erreakzio nuklearren bidez (esaterako, Eguzkian gertatzen den fusio nuklearra), erradiazio elektromagnetikoaren disipazioaren bidez (berogailu elektrikoetan bezala), edo modu mekanikoan (esaterako, marruskaduraz). Bero-transferentzia, berriz, erradiazio termiko bidez, kondukzio bidez edo konbekzio bidez gerta daiteke.
Tenperatura barne-energiaren (entalpiaren) neurri gisa erabiltzen da. Beroa tenperatura ezberdina daukaten bi objekturen (edo objektu beraren bi arearen) artean transferituko da soilik, termodinamikaren zero legeak dioen bezala. Bero-transferentziaren pean dagoen objektu baten tenperatura eta fasea bero sorraren eta bero-ahalmenaren araberakoa da. Badago beroaren inguruko beste kontzeptu bat ere, energia termikoa, hau da, gorputz baten tenperatura igotzean gorputz horrek irabazten duen energia.
HOTZA: Hotza beroaren eza da, hau da, energia eta beroa sortzen duten erreakzio kimikoen eza. Ingurune bateko tenperatura baino txikiagoa duen gorputza da.
Hotz sentsazioa[aldatu | aldatu iturburu kodea]
Hotza ze mailatan sentitzea bakoitzaren pertzepzioan oinarritzen da. Adibidez haizea dela eta dagoena baino hotz handiagoa sentitu ahal da. Izan ere 10º Cko tenperaturan haizea arinak sentsazio termikoa 5º C koa izan daiteke.
Gure planetan lortutako tenperatura baxuena Vostoken izan zen, errusiar base batean, non -89,4º C heldu zen termometroa. Beste planetetan tenperaturak askoz baxuagoak dira adibidez Neptunon -218º C.
Hotzak baditu funtzio garrantzitsuak ere, adibidez hotzarekin eta tenperatura baxuak aplikatuz jaten dugun janaria egoera onean mantendu daiteke kalte egiten dieten mikroorganismoak hiltzen baitira.
ATMOSFERA:
Lurraren atmosfera edo eguratsa Lurra inguratzen duen gas geruza da. Osagai nagusiak hauek dira: nitrogenoa da (%78), oxigenoa (%21,12), argona (%0,93), karbono dioxidoa /%0,04), ur lurruna (%2 inguru) eta gainerakoa beste gas batzuen aztarnak.
Atmosferak lur kanpoko erradiazioetatik babesten du, izpi ultramoreak xurgatuz. Ez du muga zehatzik, gainazaletik aldendu ahala bere dentsitatea jarraian jaisten baita. Askotan, atmosfera eta espazioaren arteko muga bezala Karman muga aipatzen da, 100 km-ko garaieran.
| |||
HAURREN AURRE-EZAGUTZAK
|
Aurre ezagutzak jasotzeko, ondorengo galderak proposatuko ditugu:
Haurrek, txartel gorria edo txartel urdina jarriko dute paparrean, erantzunaren arabera.
| |||
BALIABIDE MATERIALAK
|
| |||
ESPERIMENTUAREN AZALPENA
|
Negutegi efektua ulertzeko lehen pausuak emateko, irakasleak eguraldi ona egiten duen bolada bat aukeratuko du eta camping denda baten hezurdura montatu.
Ondoren, camping dendaren hezurdura guztiz estaliko du sukaldeko film paperarekin.
Haur guztiei, egitura erakutsi eta aurrezagutzako galderak egingo dizkie.
Zulo bat egingo dio alde batean cutter-arekin eta beste aldean beste bat.
Ikasleek alde batetik bestera zeharkatu beharko dute eta bitartean barruko eta kanpoko tenperatura desberdintasunari errepearatu.
Denak pasatakoan, kartulina aldatzeko aukera emango zaie haurrei.
Ondoren, klasera joan eta aldaketa klimatikoari buruz hitz egingo die irakasleak, campingeko esperientzian bizi dutena negutegi efektura estrapolatuz.
| |||
METODOLOGIA
|
Esperimentu honetan metodo zientifikoa erabiliko dugu. Metodo honek, ondorengo puntuak jarraituko ditu:
| |||
EDUKIEN EBALUAZIOA
|
Kontzeptuzkoak:
| |||
JARDUERAREN EBALUAZIOA
|
Esperimentua ulertu duten eta beraien egunerokotasunarekin loturak egin dituzten ikusteko, esperimentua errepikatuko da eskala txikian eta klase barruan.
Bi baso ur jarriko dira leiho eguzkitsuaren aldamenean eta haietako bat kristalezko bol batekin estaliko da.
Haurrek iragarri beharko dute denbora bat pasa ondoren, zein dagoen zein baino beroago beraien kartulinak baso baten edo bestearen aldamenean utziz.
Irakasleak behatuko ditu hauren erantzunak. |
No hay comentarios:
Publicar un comentario